• 0935-267-7530
  • info@s2020.ir

بازاریابی ویروسی چیست؟ همه چیز درباره بازاریابی ویروسی

https://web.s2020.ir/بازاریابی-ویروسی-چیست؟-همه-چیز-درباره/

بازاریابی ویروسی چیست؟ همه چیز درباره بازاریابی ویروسی


بازاریابی ویروسی چیست؟

همه چیز درباره بازاریابی ویروسی؛

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی( viral marketing) به فرآیند افزایش مشتریان از طریق بازاریابی دهان به دهان می باشد. در این نوع از بازاریابی هنگامی که تبلیغاتی مشتری را جذب کند مشتری از طریق نشر این نوع از تبلیغات از طریق شبکه های اجتماعی برمی آید.

با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی به سمت بسترهای اینترنتی حرکت میکنند این پیغام ها سریعتر رشد و تکثیر می شوند. هدف از بازاریابی ویروسی به صفر رساندن هزینه تبلیغات می باشد و ارتباطات را از سمت بازاریابی- مصرف کننده به سمت مصرف کننده- مصرف کننده خواهد برد.

انواع روش‏های بازاریابی ویروسی:

     ۱- ویروسی ارزشی:

در این حالت شرکت با ارائه محصولی با کیفیت مشتری را ترغیب به معرفی محصول به دیگران میکند. در این نوع محصول باید چنان کیفیتی را داشته باشد که انگیزه مشتری برای تبلیغ چنین محصولی را برانگیزاند.

 

     ۲- ویروسی حیله‏ ای:

در این روش افراد با معرفی محصولات به افراد دیگر پاداش دریافت میکنند. در این روش محصولات باید چنان کیفیتی را داشته باشند تا ارزش چنین ریسکی را داشته باشد.

 

     ۳- ویروسی حیاتی:

افراد میخواهند تا در تجربیات خود با کسانی شریک شوند که به محصولی خاص نیاز دارند. بطور مثال فرد الف میخواهد در تجربه ارائه خود در یک محصول با فرد ب شریک شود.

 

     ۴- ویروسی مارپیچی:

در این روش افراد در تجربیاتی که از محصولات و خدمات داشتند استفاده کرده و به نشر آن می پردازند.

 

   ۵- ویروسی ناخوشایند:

در این روش افراد تجربیات ناخوشایند خود را با به اشتراک گذاری به یکدیگر هشدار می دهند.

 

what_is_viral_marketing-e1506759279911 بازاریابی ویروسی چیست؟ همه چیز درباره بازاریابی ویروسی

 

استراتژی هایی مفید برای بازاریابی ویروسی:

    •  این امکان به افراد ارائه می دهد که از مجموعه محصولات و خدمات وب سایت بصورت رایگان استفاده کنند.

 

    •  ارائه مقالاتی در مورد محصولات و خدمات شرکت و آزاد گذاشتن کاربران در نشر این مقالات در وب سایت های خود.

 

    •  امکان عضویت کاربران در سایت و ارسال خبرنامه به ایمیل شخصی کاربران.

 

    • ایجاد تالارهای گفتگو برای تماس افراد با یکدیگر و با شرکت.

 

 

روشهای انتقال بازاریابی ویروسی:

    1. Word to web: نوشتن اطلاعات در قالب وبی که اطلاعات را به ایمیل برمیگرداند و برای دریافت کنندگان ارسال میکند

 

    1. Word to email: ارسال پیام از طریق ایمیل مثل جوک و تصاویر و ….

 

    1. word of mounth: دهان به دهان

 

    1. (Word of IM (Instant message: پیام هایی که به سرعت بین کاربران اینترنت گسترش می یابد

 

    1. بازاریابی با استفاده از بازگشت: گاهی سایتها برای رجوع مشتریان خود پاداشی تعیین میکنند

 

 

شبکه های اجتماعی و بازاریابی ویروسی:

با گسترش شبکه های اجتماعی، مانند فیسبوک، توئیتر، گوگل+، لینکدین، اینستاگرام و… افراد مختلف تمایل دارند که محتوای منتشر شده در شبکه های اجتماعی را با یکدیگر به اشتراگ بگذارند.

رسانه های اجتماعی که قابلیت ویروسی شدن دارند، معمولا محتوایی در زمینه هایی مانند کالاهای لوکس، اطلاعاتی که باعث افزایش اعتبار اجتماعی افراد می شوند مانند معما و بازی های هوش، اطلاع رسانی از خود (مانند تصاویر سلفی و…) و محتوای رمز مانند و محرمانه هستند.

استراتژی بازاریابی ویروسی در شبکه های اجتماعی بر این مبنا استوار است که افراد پیام های شما را به دوستان خود منتقل کنند و رسانه اجتماعی شما را با سایرین به اشتراک بگذارند.

اگر محتوای تولید شده توسط شما ویژگی های ویروسی شدن را داشته باشد، قطعا می توانید استفاده مناسبی از شبکه های اجتماعی ببرید.

 

مزیت‏های بازاریابی ویروسی:

    1. افزایش تعداد مشتریان

 

    1. رشد زیاد در زمان کم:
      این نوع بازاریابی مانند انتشار ویروس عمل میکند و با انتشار در زمان کوتاه می تواند افراد بیشتری را به خود جذب کرده و ترافیک وب سایت افزایش یابد.

 

    1. کسب اعتبار:
      با گسترش تبلیغات شما افراد بیشتری از محصولات شما حرف بزنند و همین موضوع باعث افزایش اعتبار میشود.

 

    1. بهتر دیده شدن:
      با به اشتراک گذاری تبلیغات افراد ایده های خود را بیان کرده و قاعدتاً از برند شما بیشتر صحبت کنند.

 

    1. کاهش هزینه های تبلیغاتی:
      با گسترش برند تبلیغاتی شما در بین مردم باعث بهتر دیده شدن در بین افراد و در نتیجه کاهش هزینه های تبلیغاتی شما میگردد.

 

مشکلات بازاریابی ویروسی

    • عدم کنترل نام و نشان تجاری توسط شرکت
    • مسیر رشد این نوع بازاریابی قابل پیش بینی نمی باشد.
    • فقدان سنجش و اندزه گیری: شرکت ها نمیتوانند رفتار همه کاربران را زمانیکه پیامی را دریافت میکنند و اینکه نحوه برخورد کاربر با پیام چگونه است را بسنجند.

 

از برآیند مطالب میتوان نتیجه گرفت که برای اتخاذ شیوه بازاریابی درست شناخت دقیق از نیازهای کاربران و تحلیل رفتار میتواند به یافتن هر چه سریعتر مشتریان هدف کمک کرده و هزینه های بازاریابی را تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

در انواع روش های مرتبط با بازاریابی ویروسی، ایجاد خلاقیت و استفاده درست از رویدادها و اتفاقات روزمره می تواند کمک بسیار زیادی به گسترش و رشد رسانه ای که می خواهیم به صورت ویروسی منتشر شود بکند.

امیدواریم که با مطالعه این مقاله اطلاعات کاملی در مورد بازاریابی ویروسی بدست آورده باشید و بتوانید از تکنیکهای بازاریابی ویروسی در جهت گسترش کسب و کار خود استفاده کنید.

حجت
حجت

ثبت نظر