• 0935-267-7530
  • info@s2020.ir

سئو چیست؟

سئو و بهینه سازی سایت چیست

سئو چیست؟


سئو چیست؟

شاید به عنوان یک کاربر و یا صاحب یک وب سایت کلمه سئو بسیار به گوشمان خورده باشد، و کنجکاو شده باشیم بدانیم سئو چیست و دقیقا فرآیند آن چگونه است.

در این مقاله میخواهیم پیرامون موضوع سئو و بهینه سازی با شما همراهان عزیز مطالبی ارائه دهیم.این که دقیقا سئو چیست و چه مفهومی دارد و عملا کاربرد آن چه منفعتی برای ما به بار خواهد آورد.

سئو مخفف Search Engine Optimization است،به مفهوم بهینه سازی سایت برای موتور های جستجوگرمی باشد. از زمانی که موتورهای جستجوگر پیدایش یافتند و متولد شدند این امر مهم بسیار رنگ حرفه ایی به خود گرفت.

در حالت معمول برای ملموس شدن موضوع باید بگویم شما روی وب سایت خود عملیات و فرآیندی را اجرا میکنید که برای موتورهای جستجوگر دارای اهمیت است

و عملا شما میتوانید در پارامترهای اندازه گیری عملیات سئو قرار بگیرید.هرچقدر سئوی سایت شما قوی و حرفه ایی تر باشد موتورهای جستجوگر به شما امتیاز بیشتری میدهند و این این امتیاز باعث میشود سایت شما در رده اول جستجو ها قرار بگیرد.

 

تاریخچه سئو چیست؟

بنابر تعاریف موجود که سازمان یافته است و در همه جا آن ها را میبینیم و طبق گفته نهایی از تاریخچه اقدام سئو و شکل گیری آن بنا بر نقل انجمن ویکیپدیا ” از اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی که نخستین موتورهای جستجو اقدام به فهرست کردن وب نخستین کردند،

مدیران وب سایت‌ها و تولیدکنندگان محتوا، شروع به بهینه‌سازی سایت‌ها برای موتورهای جستجو نمودند. در ابتدا تمام کارهایی که مدیران وب سایت‌ها باید انجام می‌دادند، ارسال آدرس صفحه به موتورهای مختلفی که یک «عنکبوت» جهت «خزش» آن صفحه می‌فرستادند،

استخراج لینک‌های صفحه به سایر صفحات از درون صفحه، و بازگرداندن اطلاعات یافت شده در صفحه جهت ایندکس شدن بود.”در این راستا و برای محقق کردن ثبت سایت های بهینه گوگل الگوریتم های زیادی را بوجود آورد که اولین آن ها الگوریتم کبوتر بود.

ما موتورهای جستجوگر زیادی داریم که در سال ۲۰۱۶ بهترین آن ها به شرح زیر اعلام شده است:

  • Dogpile
  • Ask (یا Ask Jeeves )
  • Yippy (یا Clusty )
  • Bing
  • The Internet Archive
  • Webopedia
  • Mahalo
  • Yahoo
  • Google
  • Duck Duck Go

در این میان گوگل،بینگ،یاهو بیشترین میزان ارتباط با کاربران اینترنت را به خود اختصاص داده اند و مهم ترین موضوع این است که موتورجستجوگر گوگل در بین این موتورها پادشاه محسوب میشود

و به دلایل آماری و منطقی تلاش بر این است که سئو و بهینه سازی منطبق بر الگوریتم های این موتور جستجوگر باشد و لازم به ذکر است که بهینه کردن وب سایت برای گوگل به مفهوم نادیده گرفتن دیگر موتورهای جستجوگر نیست.

و مطمئنا این ارزش برای آن ها هم محفوظ است فقط باید روش های آن را گام به گام انجام داد.

یکی از مواردی که در بالا هم ذکر کردیم وجود الگوریتم های مختلف گوگل است که در عملیات سئوبسیار دارای اهمیت است و جزو مواردی است که یک کارشناس سئو و بهینه سازی باید آن را بداند و دانش لازم را در این زمینه داشته باشد.

الگوریتم های گوگل:

الگوریتم های گوگل در نگاه کلی به شرح زیر است:

  • الگوریتم گوگل پنگوئن
  • الگوریتم گوگل پاندا
  • الگوریتم مرغ مگس خوار
  • الگوریتم کبوتر
  • الگوریتم PayDay Loan
  • الگوریتم Page Layout
  • الگوریتم Page Authority
  • الگوریتم کافئین
  • الگوریتم گورخر
  • الگوریتم mobilegeddon

 

حال که اطلاعاتی کلی پیرامون سئو و الگوریتم های موتورهای جستجوگر در جهت انجام سئو و بهینه سازی سایت پیدا کردید، بهتر است به سمت هدف برویم و اهداف را تخصصی تر بررسی کنیم. اطلاعات بیشتر در مورد الگوریتم های گوگل : معرفی الگوریتم های گوگل

 

هدف از سئو چیست؟

هدف سئو و بهینه سازی وب سایت ها در واقع همیاری و مدد به وب سایت‌ها در بدست آوردن محل بالا وامتیاززیاد تری در نتایج جستجو و افزایش ارتباط بین صفحات و کلمات کلیدی وارد شده توسط کاربران است.به این مفهوم که من اگر کلمه آب معدنی را جستجو میکنم،

موتور جسجوگر صفحاتی را به من نشان بدهند و در معرض دید ممن قرار دهند که واقعا آب معدنی در آن وجود داشته باشد و من به عنوان کاربر به هدف خود سریع تر برسم.

در نظر یک فردی که وب سایتی را راه اندازی میکند هیچ جیزی با ارزش تراز دیده شدن آن نیست. تاکید وب سایت های تجاری برای دیده شدن به مراتب پررنگ تر است.

برای مثال شما مجتمع تجاری را در نظر بگیرید، صاحبان کسب و کاری که در طبقات اول و در لاین های پر رفت و آمد هستند بسیار فروش بیشتری نسبت به باقی کسبه ها دارند.

در فضای اینترنت هم همه به دنبال دیده شدن و در دید راس مخاطب بودن، هستند.فرآیند بهینه سازی و سئو وب سایت این فرصت را به آن ها میدهد تا بتوانند خود را بالا بکشند.

در نظر داشته باشید سئو و بهینه سازی یک وب سایت کاری یک شبه و با سرعت بالا نیست، سئو و بهینه سازی سایت نیازمند صبر و شکیبایی است برای رسیدن به آن نباید عجولانه رفتارکرد و خواهان بازخورد سریع بود.

این فرآیند نیازمند دانش و زمان برای پیاده‌سازی روش‌های خود است. زمان، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری اولیه برای بهینه شدن سایت و یا یک صفحه است.

بسته به اینکه چگونه کلمات کلیدی رقابتی در بهینه سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، سئو هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد تا به نتیجه برسد. اگر چه ممکن است نتایج بهینه‌سازی جستجو به سرعت دیده نشود ولی در دراز مدت مزایای سئو باعث افزایش رتبه‌بندی سایت و افزایش بازدیدکنندگان است.

نکته جالب توجه در سئو و بهینه سازی این است که همه امور باید بصورت یک رخداد طبیعی باشد .شاید واژه تبلیغ زدگی را در مردم شنیده باشید که از تبلیغ های زیاد فراری هستند و به سرعت آن ها را رد میکنند.

در یک مطالعه و تحقیقات آماری نشان داده شده است که جستجو گران خیلی مایل هستند روی نتایج جستجویی که به صورت طبیعی برای آن ها ظاهر شده است کلیک کنند شاید این عمل یک فرآیند روانشناختی از انسان امروزی است

و کاربر مایل نیست ابتدا لینک هایی که با پرداخت هزینه به آن ها نمایش داده میشود را کلیک کنند و از همین موضوع میتوان به اهمیت سئو و بهینه سازی در بازه ایی از زمان سرمایه گذاری کردوبا صبرو حوصله و توانمندی کارشناسان سئو از مزایای آن بهره برد.

ازتمامی این مطالب اگر بخواهیم اهمیت سئو را بطور تیتر وار بیان کنیم به نکات زیر میرسیم:

  • در بازدید وب سایت موثر است.
  • در ذهن مخاطب وب برندیگ را ایجاد میکند
  • افزایش ترافیک و درنتیجه دیده شدن توسط مخاطب
  • باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد.
  • بهترین روش بازاریابی اینترنتی

 

what-is-seo سئو چیست؟

 

تقسیم بندی پارامترهای موثر در سئو:

گوگل برای اندازه گیری رتبه بندی سایت ها پارامترهای مختلفی را در نظر میگیرد، برخی از این پارامترها به طراحی سایت و محتوای آن مرتبط هستند که اصطلاحا به آنها سئو داخلی می گوییم و برخی دیگر از پارارمترها به برندسازی، لینک های ورودی، قدمت سایت و… مرتبط هستند

که به اینگونه پارامترها، پارامترهای خارجی سئو می گوییم. افرادی که در زمینه سئو فعالیت می کنند و مدیران سایت ها، بعضا تمرکز خود را بر روی پارامترهای خارجی و یا پارامترهای داخلی سایت قرار می دهند.

 

سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی یعنی مجموعه ایی از کارهای فنی که روی صفحات وب سایتتان انجام میدهید مانند کنترل مستقیم کدها و یا محتویات وب سایت شما اعم از متن، تصویر، پیوند و … مرتبط می‌شود؛ به طور کلی هر چیزی که در سایت خود بارگذاری می‌کنید مربوط به سئوی داخلی می‌شود.

این اقدام مانند پی و فونداسیون یک ساختمان است که اگر درست انجام نشود و نقص داشته باشد با ساختن بقیه آن بنا به زودی فرو خواهد ریخت و عملا به نتایج مثبت نخواهد رسید. درست است که سی درصد را به خود اختصاص میدهد اما عملا ریشه های درخت عظیم شما را تشکیل میدهد.

هر گونه تغییری را که شما در محتویات سایت خود ایجاد می‌نمایید در نتایج جستجو تاثیر گذار خواهد بود بنابراین خیلی مهم است که روش سئوی داخلی بدرستی قبل از روش سئوی خارجی انجام شود.

 

سئو خارجی چیست؟

سئوی خارجی یا بیرون صفحه بر خلاف روش سئوی داخلی که توسعه وب سایت با کنترل مستقیم بالایی انجام می‌شد، روش بهینه سازی بیرون صفحه شامل تمام ارتقاهایی است که در خارج از وب سایت شما انجام می‌شود؛

این شامل تمام چیزهایی است که می‌تواند در بدست آوردن رتبه‌بندی بالای سایت شما کمک کند. این روش در درجه اول در بدست آوردن لینک دهندگان (پیوندهایی که از سایت‌های دیگر به سایت شما اشاره می‌کنند)

متمرکز می‌شود سپس با استفاده از روش‌هایی که در خارج از وب سایت انجام می‌شود به بهینه‌سازی موتور جستجو می‌پردازد.

عملیاتی که چه در سئوی خارجی و داخلی اتفاق می افتد کاملا باید توسط کارشناسان سئو و بهینه سازی و توسعه وب سایت انجام پذیرد.

از زمانی که یک وب سایت متولد میشود تا توسعه وگسترش آن، باید به دست افراد فنی و متخصص در این حوزه صورت بگیرد.هم به لحاظ بازخورد از وب سایت برای صاحبان آن و هم توجیه اقتصادی به لحاظ زمانی آن منفعت دارد.

سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه چیست؟

برخلاف تصور برخی از افراد، گوگل از بسیاری از فعالیت های سئو حمایت می کند، به عنوان مثال اگر طراحی وب سایت شما مناسب باشد، سرعت لود خوبی داشته باشید و محتوای مفید تولید کنید، گوگل از این حرکت شما حمایت خواهد کرد.

به روش هایی که گوگل از آنها حمایت می کند و مطابق استانداردهای سئو هستند سئو سفید می گویند.

همچنین روش های دیگری هستند که بر اساس روش های متقلبانه و نادرست بناشده اند تا با فریب موتورهای جستجو باعث شوند که رتبه وب سایت ها بهبود یابد، به روش هایی که باعث بهبود رتبه سایت در گوگل به صورت نادرست می شوند، سئو سیاه یا سئو کلاه سیاه می گویند.

در نظر داشته باشید که روش های کلاه سیاه سئو در اکثر مواقع روش هایی ناپایدار و موقت هستند و در نهایت باعث پنالتی شدن سایت شما و اسپم شدن آن خواهد شد.

 

سئو منفی چیست؟

پس از اینکه گوگل الگوریتم پنگوئن را ارائه داد، روشی به نام سئو منفی بوجود آمد. سئو منفی بر پایه این تفکر بنا شده است که به جای اینکه رتبه وب سایت خود را بهبود دهیم، رتبه سایت رقبای خود را منفی کنیم و باعث اسپم شناخته شدن آنها شویم.

تا پیش از الگوریتم پنگوئن چنین کاری در الگوریتم های گوگل غیرممکن بود اما پس از سال ۲۰۱۱ به بعد افراد مختلف می توانند باعث اسپم شناخته شدن و افت رتبه سایت شما در گوگل شوند.

روش های سئو منفی تا حد زیادی توسط مدیر سایت قابل پیشگیری هستند، به عنوان مثال اگر وب سایت شما از طریق لینک های اسپم افت رتبه پیدا کند، می توانید از طریق ابزار Google Disavow tool جلوی اینگونه لینک ها را بگیرید و از شیطنت رقبا جلوگیری نمایید.

روش های مختلفی در زمینه سئو منفی وجود دارد که یک سئو کار باید از آنها اطلاع داشته باشد تا بتواند با انها مقابله نماید.

 

What-is-SEO-1 سئو چیست؟

 

 

نتیجه گیری:

به طور خلاصه، سئو به مجموعه ای از اقدامات در جهت جذب مخاطب هدف از طریق موتورهای جستجو گفته می شود که شامل مراحل زیر است:

  • بهینه سازی ساختار وب سایت
  • استخراج کلمات کلیدی هدف
  • بهینه سازی محتوا
  • بهینه سازی معماری داخلی سایت
  • انتشار مطالب
  • سئو خارجی و لینک بیلدینگ
  • دریافت بازخورد و تحلیل رقبا

 

حجت
حجت

ثبت نظر